2020: Året med Lysa

2020-12-29

"Ett nytt år – ett nytt decennium, står för dörren." Så summerade vi året 2019 för ganska exakt ett år sedan. Varken vi eller någon annan kunde ana det som skulle hända bara någon månad senare eller hur pandemin skulle komma att påverka våra liv och sparanden. Trots detta har Lysa vuxit starkt under året och tack vare våra kunders förtroende har både förvaltat kapital och antalet betalande kunder fördubblats.

Allt kan hända

Då, för ganska exakt ett år sedan, var det många "experter" som försökte förutspå börsåret 2020. De flesta trodde på ett starkt år, till följd av 2019 års rakettillväxt. En naturlig utgångspunkt och en logisk spaning. Men framtiden visar sig sällan vara just naturlig och/eller logisk, och historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning. Framtiden är, har alltid varit och kommer alltid att vara, oviss och ingen vet vad som kommer att hända.

Vårt jobb är inte att spekulera om framtiden -- det är att se till att ditt sparande är rätt förberett för att precis allt kan hända. I stort handlar det om två saker; rätt typ av evidensbaserad förvaltning, med fokus på hög diversifiering och låga avgifter, och rätt typ av förväntningar på sparandet (rätt risknivå), så att våra kunder kan följa sina sparplaner, i både tillfälliga upp- och nedgångar.

Lysa går mot strömmen

"Sedan pandemin bröt ut har vi arbetat ännu mer med att kommunicera vikten av att ha rätt risknivå. Man ska ha respekt för att det har varit ett tufft år för många sparare. Betydligt mer pengar har tagits ut ur svenska fonder under 2020 än vad som har investerats, men vi har haft en bra position och tack vare våra kunders förtroende har vi kunnat dubblera både förvaltat kapital och antalet betalande kunder" sa Patrik Adamson, VD på Lysa, i en intervju i november.

I det här inlägget går Patrik igenom viktiga lärdomar från 2020, tittar på Lysas avkastning för året och konstaterar att ingen vet vad som kommer hända 2021.

Att de allra flesta av våra kunder har valt att gå emot strömmen – och följa sina sparplaner, även under pressade omständigheter som årets, gör oss otroligt stolta, glada och ödmjuka. Sedan Corona bröt ut har våra kunder ökat sitt sparande med mer än två miljarder kronor. Vi har under samma tid välkomnat 15 000 nya betalande kunder till Lysa. Under hösten passerade vi 50 000 betalande kunder och sedan årsskiftet har våra kunder fördubblat sitt sparande på Lysa till över sju miljarder kronor.

Utvalda höjdpunkter från året:

• Fördubblat antal betalande kunder
    Under 2020 har vi fått 27 500 nya betalande kunder och per 30 november hade vi 53 100 betalande kunder vilket är en tillväxt om + 100 % sedan årsskiftet.

• Fördubblat vårt förvaltade kapital
    Sedan årsskiftet har våra kunder fördubblat sitt sparande på Lysa till + 7,5 miljarder kronor.

• Månadssspar har mer än dubblerats
    Våra kunders månadsspar har gått från 600 miljoner kronor till 1,3 miljarder kronor på årsbasis (eller 105 miljoner kr i månaden).

• Lysa för företag 2.0
    Vi lanserade en enkel, billig och helt digital företagstjänst med kapitalförsäkring.

• Digital ISK-flytt
    Vi släppte en ny funktion som gör det enklare att flytta sitt sparande till Lysa. Sedan lanseringen i september har vi genomfört över 700 st flyttar till ett totalt värde om ca 85 mkr.

Tack!

Vi vill avsluta med att rikta ett stort tack till våra kunder. Tack för ert förtroende. Tack för era recensioner och för att ni tipsar om Lysa till vänner och bekanta. Då vi knappt gör något traditionell marknadsföring växer vi främst genom era rekommendationer, och för det är vi evigt tacksamma.

Tack för era kloka synpunkter och feedback, både direkt till oss eller i vårt härliga Community på Facebook. Tillsammans utvecklar, förenklar och förbättrar vi tjänsten. Ännu mer. Varje dag. Med er hjälp gör vi det lätt att spara rätt och sätter en helt ny standard för hur vi sparar pengar.

Gott Nytt År önskar vi på Lysa!
Och tusen tack.