VD har ordet: Börsåret 2023 och långsiktighet
2023-07-21
Bästa kunder,
Det första halvåret 2023 har varit händelserikt både i världen och här på Lysa. Perioden har på många sätt varit annorlunda, men när vi lyfter blicken och tittar tillbaka är den inte ovanlig från ett finansmarknadsperspektiv. Marknaderna är osäkra och kan röra sig både upp och ned. Vi investerar på börsen eftersom vi förväntar oss att breda index, över tid, ska öka i värde. Lysas kunder har navigerat osäkerheten, varit uthålliga och tillsammans sparar och investerar våra kunder cirka 25 miljarder kronor med Lysa. Många har valt att använda vår nya tjänst Sparkonto Auto som passerade en halv miljard kronor kort efter lansering. Vi är djupt tacksamma för det förtroendet.
Ekonomisk ovisshet men marknaden ser positivt på framtiden
Den senaste tiden har varit utmanande för många sparare. Det har skrivits mycket om den svaga ekonomin och hushållens pressade situation. Börsen har varit turbulent och vissa bolag har tappat mer än hälften av sitt värde. Samtidigt har värdet på breda index ökat. Hur kan det komma sig? Det enkla svaret är att de finansiella marknaderna är framåtblickande och finansmarknaden tror att bolag kommer fortsätta skapa mervärde. Det betyder inte att det är vad som kommer att ske, men marknaden tror att det är sannolikt.
Vi har varit igenom många utmaningar senaste åren
Om vi lyfter blicken är det inte bara det senaste halvåret som upplevts skakigt. Faktum är att sedan vi lanserade Lysa 2017 har det funnits många utmaningar för världsekonomin. Vi har varit igenom en krävande pandemi, Rysslands brutala invasion av Ukraina, och en inflationsnivå som vi inte sett sedan 1970-talet.
En del av vårt jobb är att se till att ditt sparande är förberett för att precis allt kan hända. Med det sagt så kan det finnas goda anledningar att se över sin risknivå på Lysa om något har ändrats i din personliga situation. Vi påminner dig om att se över din risknivå, och hjälper dig att göra det, åtminstone en gång per år. Om något har ändrats i dina förutsättningar sedan du sist gjorde en uppdatering kan du enkelt få hjälp genom att klicka in på ett konto i inloggat läge och välja “Ändra kontoval" och sedan “Uppdatera din ekonomiska situation och riskpreferens”.
Lysas kunder är långsiktiga och sparar regelbundet
De flesta av Lysas kunder har hållit sig till sina sparplaner när börsen har fallit. Om vi tittar tillbaka kan vi se att Lysas breda aktieportfölj har fallit med mer än 20 % vid ett tillfälle och med mer än 10 % hela 16 gånger. Marknaden har återhämtat sig efter samtliga dessa fall. Våra kunder har sparat regelbundet och två av tre kunder har ett automatiskt månadsspar på Lysa. Vi är stolta att det gör ett avtryck på sparmarknaden, vilket vi berättar mer om här.
Lysa växer tack vare att ni rekommenderar oss
Ibland undrar en del varför vi inte gör några stora reklamkampanjer. Vi tycker att frågan är intressant, och den kan analyseras ur många perspektiv. Om man måste välja, är det bättre att vara en tjänst som används av många, eller en tjänst som många känner till, men få använder? Än så länge bedömer vi att det bästa sättet att generera tillväxt på är genom att fokusera på våra kunders upplevelse av Lysa. Den allra bästa reklamen är nämligen att våra kunder är nöjda, och rekommenderar oss vidare till vänner och familj. Enligt våra kundundersökningar har 8 av 10 kunder rekommenderat Lysa till sina vänner, och vi har 4,8/5 i betyg hos Trustpilot.
Tack för att du tagit dig tid att läsa ända hit. Fortsätt gärna att komma med synpunkter på hur vi kan förbättra Lysa. Tillsammans skapar vi ett kundcentrerat sparbolag som kan fortsätta att innovera, med den oförändrade målbilden om att det ska vara lätt att spara rätt.
Ni når oss som vanligt under sommaren på telefon på vardagar mellan 9 och 18 på 010-5513230, genom att skicka ett meddelande i inloggat läge eller maila till kontakt@lysa.se.
Ha en riktigt trevlig sommar!
Patrik Adamson, VD, tillsammans med hela Lysa-teamet