Pressmeddelande: Äntligen App!

2023-11-08

News post decorative image

På Lysa har vi alltid kunden i fokus och strävar hela tiden efter att skapa ännu större kundvärde. Därför är vi lite extra glada att (äntligen) få släppa Lysas första app.

Ni har önskat - vi har utvecklat

När vi frågat våra kunder hur vi kan göra Lysa ännu bättre har det enskilt vanligaste svaret varit att vi borde utveckla en app. Vi har lyssnat, och efter månader av utveckling kan vi idag äntligen lansera en första version av Lysas egen app. Vi hoppas att den kan göra Lysas tjänst ännu lite enklare och mer tillgänglig för dig som kund.

Finns där andra appar finns

Du hittar Lysas app där andra appar finns, i App Store (iOS) eller i Google Play Store (Android). Det går förstås att fortsätta använda vårt mobila bokmärke eller logga in som vanligt via lysa.se om du hellre vill det.

Har de viktigaste funktionerna för ett enkelt sparande

Målet är att appen på sikt ska ha samma funktionaliteter som webbtjänsten. Till en början kommer det dock att finnas något färre funktioner i appen än i webbtjänsten. De allra vanligaste funktionerna finns såklart på plats i appen, så som att följa utvecklingen på dina konton, göra nya insättningar och uttag, ändra fördelning, öppna konton, bjuda in vänner samt hantera befintliga och nya månadsspar.

Frågor? Hör gärna av dig

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår kundsupport via meddelandefunktionen (i app eller webb). Du kan även nå oss på telefonnummer 010-551 32 30.

Oavsett om du redan är Lysa-kund idag, eller kanske blir kund i framtiden, hoppas vi att appen kan hjälpa dig och göra det ännu lättare att spara rätt.

Team Lysa

FAQ

Varför har Lysa valt att bygga en app?

Genom att lansera en app vill vi göra tjänsten ännu enklare och mer tillgänglig för de som använder Lysa via mobilen. Idag använder nämligen ca 90 % av våra kunder vår tjänst via mobilen. När vi lanserade Lysa 2017 var motsvarande siffra ca 50 %.

En app är den mest efterfrågade produktutvecklingen från våra kunder och därför är vi extra glada att kunna erbjuda våra nuvarande och blivande kunder en app.

Tidigare har ni inte byggt en app då det skulle kräva för mycket resurser, vad har ändrats?

Vi gillar att göra saker kostnadseffektivt och för ett nystartat bolag så är det mer resurskrävande att ha två skyltfönster (plattformar) för kunden. Vi valde därför att fokusera på att bygga en webblösning som man kommer åt både från mobilen, surfplattan och datorn.

Sedan dess har vi fått förtroende från fler kunder att förvalta deras sparkapital och har genom detta kunnat satsa på att utveckla vår verksamhet med mer resurser. Tack vare detta har vi andra möjligheter idag att utveckla vår produkt än tidigare.

Vad behöver jag för att kunna använda Lysas app?

För att kunna använda appen behöver du en enhet som stödjer användandet av appar (iPhone eller Android). För att sedan kunna logga in på ditt Lysa-konto i appen behöver du ett BankID. Har du inte redan ett Lysa-konto kan du lätt skapa ett i appen eller via vår webbtjänst.

Hur laddar jag ner Lysas app?

Du hittar Lysas app i App Store eller i Google Play Store och laddar ner den därifrån.

Hur loggar jag in på appen?

Efter att du har laddat ner appen kan du enkelt logga in med hjälp av ditt mobila BankID.

Vem kan använda Lysas app?

I utgångsläget kommer Lysas app att finnas tillgänglig för våra privatkunder i Sverige som har en iPhone eller Android-telefon. Företagskunder samt privatkunder i Danmark, Finland och Tyskland kommer precis som innan kunna använda vår webbtjänst via Lysas hemsida. Framåt, i takt med att vi vidareutvecklar appen, hoppas vi kunna addera fler funktioner så att appen och webbtjänsten har liknande funktionalitet.

Finns all funktionalitet som idag ligger på Lysa.se i appen?

Nej, all funktionalitet som idag finns på lysa.se finns inte i appen i dagsläget. Däremot finns de viktigaste funktionerna som gör att du enkelt kan hantera ditt sparande hos oss. Exempelvis kan du följa utvecklingen på dina konton (via graf och översikt), öppna nya konton, ändra fördelning, bjuda in vänner, göra insättningar och uttag samt hantera befintliga och nya månadsspar. Framåt kommer vi att vidareutveckla appen för att bygga in ännu mer funktionalitet.

Kommer ni fortsätta att utveckla webbtjänsten eller prioriterar ni nu appen?

Vi kommer fortsätta utveckla både app och webb. Till en början kommer det finnas fler funktioner i webbtjänsten men över tid siktar vi på att båda ska ha liknande funktionalitet.

När ska jag som kund använda inloggning via app istället för webb?

I grund och botten beror det på hur du vill använda tjänsten och vilket sätt som passar bäst för dig. Till en början kommer det finnas fler funktioner i webbtjänsten men över tid siktar vi på att båda ska ha liknande funktionalitet.

Vilket sätt tror ni att de flesta kommer använda Lysa på - via app eller via webben?

Det ska bli spännande att se! Vi vet faktiskt inte men kommer så klart anpassa oss efter sättet som våra kunder föredrar att besöka oss på.

Om jag vill ha hjälp eller behöver nå Lysas kundsupport, hur gör jag det via appen?

Du kan enkelt skicka ett meddelande till vår kundsupport via appen. Du hittar meddelandefunktionen via “Meny” och “Meddelanden”. Du kan självklart också ringa oss på 010-551 32 30.

Kan jag betygsätta Lysas app?

Absolut! Du får gärna betygsätta vår app direkt i App Store eller i Google Play Store. Har du idéer eller feedback på hur vi kan utveckla appen för att bli ännu bättre får du gärna skicka ett meddelande till vår kundsupport.

Kan jag använda appen från min surfplatta?

Vid initial lansering är appen utvecklad endast för användande på telefon, dvs iPhone eller Android.

Ni har sagt att många loggar in för ofta, blir det inte mer inloggningar med en app?

Det stämmer att det är viktigt att kunna ta ett steg tillbaka från sitt sparande och inte logga in varje dag när börsen svänger. Det underlättar för alla oss som sparar att vara långsiktiga eftersom det annars kan kännas väldigt jobbigt en dag då börsen gått ned till exempel 3 % och då kanske vi avviker från vår investeringsplan.

Samtidigt är det väldigt viktigt för Lysa att våra kunder har så enkel tillgång till sina pengar som möjligt, särskilt när vi nu har lanserat Sparkonto Auto och många använder Lysa även för mer kortsiktigt sparande. Vi tror inte på artificiella hinder som att göra det svårt att logga in, däremot kommer vi arbeta vidare med den upplevelse som kunderna får när man väl har loggat in för att fokusera på kundens långsiktiga planer.

Jag vill fortsätta logga in från min dator, kan jag göra det?

Självklart! Webbversionen av Lysa (lysa.se) kommer att fungera på samma sätt som tidigare. Föredrar du som kund att använda vår tjänst via webben på datorn eller i mobilen går det utmärkt.

Investeringar innebär en risk