Lysas breda investeringsfokus förbättras

2024-10-17

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela investering

Aktiedelen av Lysas breda investeringsfokus(1) går från två till fyra fonder

Vi på Lysa strävar alltid efter att förbättra våra kunders sparande. För ett år sedan förbättrade vi vårt hållbara investeringsfokus, och nu tar vi nästa steg. Fonden Lysa Aktier, som ingår i Lysas breda investeringsfokus, går nu från att vara en fond-i-fond till att bli en global indexfond, Lysa Global Equity Broad, som investerar i cirka 1 400 bolag på utvecklade marknader. Denna fond kommer att förvaltas direkt av Lysa.

Som en del av denna förändring lanserar vi, i samarbete med Vanguard(2), två nya fonder(3):

• Lysa Emerging Markets Equity Broad som investerar i cirka 1 300 bolag i tillväxtmarknader.
  • Lysa Global Small Cap Equity Broad som investerar i cirka 4 000 mindre bolag globalt.

Tillsammans med den befintliga fonden, Lysa Sweden Equity Broad, som investerar i cirka 140 svenska bolag, kommer dessa fonder att utgöra aktiedelen av Lysas breda investeringsfokus. Våra kunders pengar investeras lika brett som tidigare i cirka 7 000 bolag vilket täcker en betydande del av den globala aktiemarknaden.

Fyra fonder förenklar uppföljning och sprider risker

Denna förändring innebär ökad enkelhet, mätbarhet och transparens. När varje fond kan jämföras direkt med sitt relevanta index blir det lättare att följa utvecklingen. Genom att ha fyra fonder istället för två sprids även riskerna ytterligare. Det ger ett bättre skydd mot oförutsedda händelser, som när den ryska börsen stängdes efter invasionen av Ukraina. Om en liknande situation skulle uppstå skulle ett handelsstopp främst påverka den fond som investerar i den berörda marknaden, utan att påverka hela portföljen.

Fonden börjar investera direkt den 19 november

Den 19 november blir Lysa Global Equity Broad (tidigare Lysa Aktier) en indexfond. Vi säljer fondandelar i och investerar direkt i aktiebolag. Vi kommer även att omfördela delar av ditt kapital, där ungefär 20 % av ditt innehav i Lysa Aktier placeras om till Lysa Emerging Markets Equity Broad och Lysa Global Small Cap Equity Broad.

Förändringen innebär en marginellt sänkt avgift och sker automatiskt

I samband med förändringen får kunderna som investerar i aktiefonder i det breda investeringsfokuset en liten avgiftssänkning, för kunder som har 100 % aktier minskar avgiften med 0,6 baspunkter(4). Det följer en sänkning som gjordes i februari 2024 på 0,6 baspunkter i den underliggande avgiften i Lysa Aktier. Du hittar mer information om våra avgifter i inloggat läge och på lysa.se/avgifter.

Förändringen berör endast dig som valt Lysas breda investeringsfokus. Den sker automatiskt och du behöver inte göra någonting.

Frågor? Hör gärna av dig!

Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår kundsupport via meddelandefunktionen (i app eller webb). Du kan även nå oss på telefonnummer 010-551 32 30 eller på email kontakt@lysa.se.

Fotnoter

(1) Mer information om Lysas investeringsfokus finns här

(2) Vanguard är ett av världens största fondbolag med nästan 10 biljoner dollar i förvaltat kapital

(3) Fonden Lysa Aktier har tidigare investerat direkt i de underliggande fonderna

(4) Om kunden har en mindre andel aktier blir effekten mindre. För kunder med 100 % räntor blir det ingen skillnad från dagens avgift

Varför har Lysa valt att göra förändringar i det breda investeringsfokuset?

Fonden Lysa Aktier introducerades 2017 och har sedan dess förvaltats som en fond-i-fond vilket innebär att det är en fond som investerar i andra fonder. Det finns flera fördelar med att investera genom en fond-i-fond men det finns även nackdelar såsom att det blir svårare att utvärdera avkastningen mot ett index eftersom varje fond i fonden har sin egen strategi och jämförelseindex.

När våra kunder sparar mer får vi nya möjligheter att vässa vår förvaltning. I början av 2022 bröts delen som investerades i Sverige ut och blev indexfonden Lysa Sweden Equity Broad. Det innebär att det blev enklare att följa upp hur Sverigedelen i förvaltningen presterade.

Nu tar vi nästa steg och fonden Lysa Aktier blir till tre fonder. Det betyder att tre fonder kommer täcka in olika geografier och storlek på bolag som tidigare Lysa Aktier gjorde:

• Lysa Global Equity Broad: En indexfond som följer indexet Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap Index NTR och investerar i cirka 1 400 bolag som täcker in 85 % av aktievärdet på så kallade “utvecklade marknader” (developed markets). Hit räknas bland annat USA, Europa, Japan och Australien.
  • Lysa Emerging Markets Equity Broad: En matarfond med Vanguards Emerging Markets Stock Index Fund som mottagarfond. Fonden följer indexet MSCI Emerging Markets Index och investerar i cirka 1 300 bolag i så kallade “utvecklingsmarknader” (emerging markets). Hit räknas bland annat Kina, Brasilien och Sydafrika.
  • Lysa Global Small Cap Equity Broad: En matarfond med Vanguards Global Small-Cap Index Fund som mottagarfond. Fonden följer indexet MSCI World Small Cap Index och investerar i cirka 4 000 bolag som generellt är för små för att vara med i de största indexen och ger en bredare exponering mot mindre bolag.

Det innebär att samtliga aktiefonder som ingår i det breda investeringsfokuset har ett tydligt och relevant index som de följer vilket förenklar uppföljning.

På vilket sätt sprider fyra fonder risker på ett bättre sätt än två?

Vi ser en potentiell risk att framtida geopolitiska konflikter kan göra aktier i vissa marknader svårare att prissätta. Detta kan i sin tur skapa utmaningar för globala fonder, där dessa marknader utgör en betydande andel av investeringarna, vilket kan påverka fondens värdering och försvåra uttag. Även om vi bedömer att detta är ett osannolikt scenario, skulle konsekvenserna om det inträffar kunna vara betydande.

Liknande situationer har uppstått tidigare, som när östeuropafonder påverkades av Rysslands invasion av Ukraina, eller när svenska räntefonder påverkades i början av Covid-19-pandemin. Genom att våra fonder investerar i flera olika geografiska områden minskar risken att värderingsproblem på en enskild marknad påverkar en större del av våra kunders sparande.

Hur påverkas den totala förvaltningsavgiften för mig?

Den här förändringen innebär en marginellt sänkt total förvaltningsavgift för de av våra kunder som investerar i aktiefonder i vårt breda investeringsfokus. Kunder som investerar i det hållbara investeringsfokuset påverkas inte. Hur stor minskningen blir för det breda investeringsfokuset beror på hur stor andel man sparar i aktiefonder och hur stor andel i räntefonder. Du hittar avgiften som du betalar i inloggat läge på lysa.se eller i appen och våra avgifter på lysa.se/avgifter.

Kommer transaktionerna leda till en skatteeffekt för mig?

Förändringar inom en fond medför ingen skatteeffekt för dig som kund. Därför medför omvandlingen av Lysa Aktier till en indexfond inte någon skatteeffekt. I samband med omvandlingen kommer vi även att sälja cirka 20 % av ditt innehav i Lysa Aktier och istället köpa nya andelar i Lysa Emerging Markets Equity Broad och Lysa Global Small Cap Equity Broad. Om du är investerad via ett investeringssparkonto (ISK) eller en kapitalförsäkring (KF) är dessa transaktioner inte skattepliktiga. För företagskunder som investerar via en värdepappersdepå är eventuell vinst vid försäljningen av andelarna i Lysa Aktier dock skattepliktig. Du hittar mer information om transaktionerna i din transaktionshistorik.

När kommer förändringen vara klar?

Vi siktar på att hela förändringen ska vara genomförd inom några veckor efter att processen har påbörjats. Den 19 november övergår Lysa Global Equity Broad till att bli en direktförvaltad indexfond, och vi räknar med att själva övergången tar ca två veckor att slutföra.